keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Seitsemäs viikko

Työviikko meni mukavasti erilaisia Excel-taulukoita väsätessä. Tuli tehtyä taulukkoa kaikkien yrityksen toimistojen internet-yhteyksien nopeuksista, minkälaisia palomuureja ja tietoturvia toimistoilla on sekä verotus taulukko johon piti jokaisen toimiston täyttää maakohtaiset verot mitä he maksavat. Kaiken informaation saanti oli hieman hankalaa. Piti monta tuntia häiritä muissa maissa olevia toimistoja ennen kuin sain täytettyä taulukot ja pistettyä ne eteenpäin. Uudistuksien myötä piti tietysti täyttää muutama byrokraattinen lomake.

Viikonloppuna olikin sitten kivaa tiedossa sillä olin päättänyt lähteä kolmen muun suomalaisen kanssa noin sadan kilometrin päässä sijaitsevaan San Sebastianiin. Lähellä Ranskan rajaa sijaitseva San Sebastian on hieman pienempi kuin Bilbao, mutta Suomen mittavaakavassa isokaupunki populaation ollessa noin 185 000. Lähdimme aamulla San Mamesin bussi-asemalle josta piti lähteä bussi kohti San Sebastiania. Saapuessamme asemalle tuli hieman kiire kun emme olleetkaan varanneet tarpeeksi aikaa kaikkeen. Ostaessamme lippuja oli 8:40 lähtevä bussi oli jo ehtinyt mennä täyteen joten jouduimme tyytymään 11:20 lähtevään Supra + -bussiin. Tappaaksemme aikaa lähdimme kiertelemään Bilbaota ja etsimään ruokapaikkaa jossa voisimme syödä aamupalaa. Hieman yli tunnin kävelymatkan jälkeen saavuimme Abandonin juna-asemalle jossa menimme paikalliseen Pans pikaruokalaan. Ruuan jälkeen lähdimme takaisin bussi-asemalle.

Tällä kertaa ehdimme bussiin ja bussi lähtikin aikataulussa San Sebastianiin päin. Supra + oli erittäin mukava nahka penkkeineen ja tarjoiluineen. Matkalla ikkunasta näki mitä mahtavimpia maisemia. Korkeita vuoria, laaksoja ja kukkuloita.

Saapuessamme San Sebastianiin ehdimme vain noin tunnin katsella paikkoja sillä meillä oli varaus kello 14:00 siideri tilalle nimeltään Gartziategi. Työkaverini oli kertonut meille siideri tilasta ja sanonut että nyt on juuri se aika vuodesta kun ne ovat auki. Pyysin häntä varaamaan ajan tilalle. Pikaisen kaupungin vilkaisun jälkeen lähdimme bussilla läheiseen Astigarraga kylään jossa siideri tila sijaitsi. Saapuessamme kylään olimme menneet pysäkin ohi missä meidän oli tarkoitus jäädä. Päätimme kysyä paikalliselta parilta apua ja heidän opastaessa meitä tuli paikalle lisää ihmisiä auttamaan ja kohta siinä olikin jo seitsemän ihmistä auttamassa suomalaisia turisteja. Täytyy nostaa hattua espanjalaisten ystävällisyydelle. Lyhyen kävelymatkan jälkeen olimmekin jo siideri tilalla.

Gartziategi Sagardotegia
Menimme sisään siideri tilan taloon jossa oli paljon pöytiä, mutta ei tuoleja. Talossa seisottiin sillä se kuului perinteisiin. Tuolien puuttuminen oli hyvä asia sillä jatkuvasti joutui hakemaan lisää siideriä. Paikan menuun kuului turska omeletti, kalaa, T-luu pihvi, saksanpähkinöitä, juustoa, leipää sekä hedelmähyytelöä. Siideriä sai juoda niin paljon kuin halusi. Aika meni rattoisasti siinä syöden ja siideriä juoden. Tutustuimme vieressä oleviin paikallisiin nuoriin ja he kertoivat että olivat nähneet dokumentin jossa kerrottiin suomalaisten vauvojen nukkuvan ensimmäiset yönsä ulkona pakkasessa. Hyvä kuva Suomesta siis. Meillä oli varaus "vain" kolmeksi tunniksi joten lähdimme siinä viiden aikaa pois takaisin San Sebastianiin. Siideri lystin hinta oli vain 26€.

Hieman sumuiset maisemat illalla
Myöhemmin illalla päätimme mennä läheiselle kukkulalle käyttäen funikulaaria. Kukkulalta avautui mahtavat maisemat koko kaupungista, lähi metsistä, merestä sekä kukkuloista. Kukkulan jälkeen ryhmästämme päätti kaksi lähteä takaisin Bilbaoon, mutta me loput päätimme jäädä yöksi San Sebastianiin sillä emme olleet ehtineet mielestämme nähdä tarpeeksi. Menimme läheiseen hostelliin josta varasimme huoneen.

Aamulla herätessamme virkeinä lähdimme kiertelemään kaupunkia ja täytyy kyllä sanoa että siitä tuli jatkuvasti mieleen Pariisi. Kieretelimme kaupunkia monta tuntia ja otimme valokuvia. Kaupungissa oli menossa myös jonkin näköinen tapahtuma sillä vastaan tuli paljon maratoonareita sekä rannalle ja sen läheisyyteen oli kerääntynyt paljon ihmisiä. Nähtyämme kaiken päätimme lähteä takaisin Bilbaoon.